Ermenistan ve Azerbaycan, 1991 yılında Sovyetler Birliği'nin dağılmasından sonra bağımsız devletler olarak ortaya çıktı.  Bağımsızlıktan kısa bir süre sonra, iki komşu ülke, uluslararası alanda Azerbaycan toprağı olarak tanınan Ermeni etnik grubu Dağlık Karabağ bölgesine karşı bir savaşa girdi.



 Yaklaşık 30 yıl sonra, iki ülke geçen Eylül ayında Dağlık Karabağ konusunda bir kez daha büyük bir savaşın içine girdiler.  Ermenistan ilk savaşta Dağlık Karabağ da dahil olmak üzere Azerbaycan'ın geniş bölgelerini işgal etmiş olsa da, ülkenin yetkilileri Azerbaycan'ın son savaşta kaybettiği topraklarının yüzde 15 ila 20'sini geri kazandığını iddia ediyor.  Bu önemli Şuşa şehrini içerir.


 Dünya toplumu, ikinci büyük savaşın başlangıcından bu yana barış çağrısı yapıyor.  Rusya başlangıçta iki savaşan grup arasında ateşkes yapmayı kabul etti.


 Ardından Salı günü Ermenistan ve Azerbaycan, Rusya tarafından önerilen dokuz maddelik bir barış anlaşması üzerinde anlaştılar.  Anlaşma Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev ve Ermenistan Başbakanı Nikol Pashinyan tarafından imzalandı.


 İki taraf ayrıca Dağlık Karabağ konusunda devam eden savaşı sona erdirme ve çatışma bölgesinde uzun vadeli barışa giden bir yol bulma konusunda anlaştı.


 The News Arab'daki bir haber, Dağlık Karabağ barış anlaşmasının ana şartlarını vurguladı.


 Ateşkes


 Anlaşmanın ana şartlarından ilki tam bir ateşkes.  Ateşkes Salı günü Moskova yerel saatiyle gece yarısından beri yürürlükte.


 İki ülke ordularının şu anda konuşlandığı yerde kalacaklar.  Sonuç olarak Azerbaycan, son savaşta Ermenistan tarafından ele geçirilen Şuşa şehri de dahil olmak üzere başka bölgelerde de yer alacak.


 Barış Muhafızları


 Rusya, çatışma bölgesinde 1.960 barış gücü görevlendirecek.  Onlara küçük silahlar, 90 zırhlı personel taşıyıcı, 360 adet otomobil ve özel teçhizat eşlik edecek.


 Barış güçleri, iki ülke arasındaki Denetim Hattı boyunca konuşlandırılacak.  Ayrıca Ermenistan'ı bağlayan Laçin koridoru da güvenliği sağlayacak.


 Taraflardan biri anlaşmadan çekilmediği sürece bu çıkmaz önümüzdeki beş yıl boyunca devam edecek.  Sözleşme, beş yıl sonra otomatik olarak yürürlüğe girecektir.


 Karaya dön


 Ermenistan, 20 Kasım'da Ağdam ilçesini Azerbaycan'a iade edecek.  Ayrıca Ermenistan kontrolündeki Kalbazar mahallesi 15 Kasım'da Azerbaycan'a, 1 Aralık'ta Laçin ilçesine teslim edilecek.


 Daha önce Ermenistan, Dağlık Karabağ ile Susha üzerinden haberleşiyordu.  Şimdi bu bağlantıyı beş kilometre genişliğindeki Lachin Koridoru üzerinden koruyacaklar.


 Mahkum değişimi, mülteci geri dönüşü


 Mülteciler, Ermeni kontrolü altındaki bölgelere ve çevre ilçelere geri dönebilecekler.


 Anlaşmazlığın iki tarafı savaş esirlerini, tutukluları ve cesetleri birbirlerinin ellerine takas edecek.


 Koridor


 Ermenistan'ın topraklarını Azerbaycan'ın Nahçivan Özerk Bölgesi'ne anakaradan uzak bir yere gitmek için kullanmasına izin verilecek.  Ülke ayrıca iletişim altyapısı oluşturmak için de çalışacak.


 Bunlar anlaşmada anahtar terimler olarak belirtilmiş olsalar da, Dağlık Karabağ'ın Ermeni çoğunluklu bölgelerinin gelecekteki kimliğini belirtmediler.  Ayrıca, soruna kalıcı bir çözüm bulmak için gelecekte hangi girişimlerde bulunulacağına dair hiçbir şey söylenmedi.